همراه با پژوهشگران برتر و نمونه دانشگاه علوم پزشکی گیلان
گفت و گوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با دکتر مهدی شیرزاد سیبنی - پژوهشگر دو درصد برتر جهان .
علت انتخاب شما به عنوان پژوهشگر
دو درصد برترجهان چیست؟
دانشگاه استنفورد هرساله دانشگاههای کشورهای مختلف را بررسی و آنالیز کرده و دانشمندان یک درصد و دو درصد را اعلام میکند . فهرست دانشمندان دو درصد برتر توسط محققان دانشگاه استنفورد با بررسی و ارزیابی مستندات دادههای پایگاه اسکوپوس ارائه شده است و در تاریخ ۱۶ اکتبر ۲۰۲۰ در مجله Plos Biology منتشر شده است.
به طور کلی ۱۵۹۶۸۳ پژوهشگر در ۲۲ حوزه علمی و ۱۷۶ حوزه تخصصی بر اساس شاخصهای استنادی استاندارد طبقه بندی شده اند. ارزیابی و انتخاب
این محققان براساس شاخص کامپوزیت
C و معیارهای شش گانه Total citation، H-index، Coauthorship-adjusted H-index، Total citation to single authored papers، Total citation to single+first authored papers وTotal citation to single+first+last authored papers بوده است.
بنده با انتشار 56 مقاله و ثبت و انتشار اولین مقاله در
سال 2010
در این مجله بر اساس شاخص
C رتبه 123466 را کسب نموده ام.
محور اصلی مقالات مورد
پژوهش شما در چه زمینه ای است؟
در زمینه رشته مهندسی محیط شامل گرایش
هایی چون تصفیه آب و فاضلاب، کنترل آلودگی هوا و مدیریت مواد زاید و جامد می باشد،
همچنین تحقیقات در حوزه فناوری های نوین به ویژه نانوفناوری (تولید نانو ذرات و
نانوکامپوزیت های حوزه سلامت وتجاری سازی آنها) .
لطفا" علت اصلی انتخاب تان را برای انجام پژوهش، بیان کنید؟
به علت این که موضوع انتخابی، مرتبط
با رشته تحصیلی بنده است و علاقه ای که بنده نسبت به این موضوع و کارکردن با تکنولوژی های
جدید دارم.
راه رسیدن به موفقیت شما را،
ذکر کنید؟
مطالعه تخصصی بسیار زیاد و بررسی آخرین مقالات چاپ شده توسط دانشمندان این رشته، نگاه نقادانه به روشهای موجود، بیان مساله و صرف وقت برای توسعه روش های جدید و یا بهبود روش های موجود در شاخه تخصصی، توجه به تولید و توسعه روش های قابل استفاده برای دیگران (دانشگاه و صنعت) برای حل مشکلات یا بهبود روش های موجود بوده است که موجب شده تا به روش های توسعه داده شده، ارجاع داده شود. یعنی کیفیت مقالات و روش ها در اولویت بوده و نه تعداد آنها. همچنین پیگیریها و تلاشهای بنده به منظور تعریف پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری کاربردی و ایجاد انگیزه و اشتیاق در دانشجویان و بهرهگیری بهینه از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و نیز حمایتهای دانشگاه از عوامل مهمی می باشند که سبب دستیابی به این موفقیت شده است.
شما به عنوان یک صاحب نظر در حیطه پژوهش، به افرادی که در این
مسیرگام برمی دارند چه توصیه ای دارید ؟
کسب اطلاعات در زمینه انجام پژوهش،
نوشتن مقالات، شرکت در کارگاه های مختلف و ارتباط با پژوهشگرانی که در این زمینه
تبحر و تجربه کافی دارند، از جمله مهارت هایی است که باید در ابتدای ورود به حیطه
پژوهش کسب نمود. یکی از نکات مهم که در بحث پیشرفت دانشکده
ها وجود دارد، این است که روی نیروی جوان باید سرمایه گذاری کنیم.
یک محقق باید ارتباط علمی زیادی با خبرگان رشته خود ( ساعتی در هفته) داشته باشد و مطالب جدیدی را بیاموزد و اموزش دهد تا ایده ای جدید شکل گیرد.
شاید هفته ها زمان صرف شود تا ایده ای
جدید شکل گیرد ، ایده ها در ابتدا، شکل نسنجیده و ناپخته دارند و بر اثر تمرین ،
ممارست و تحقیق است که به شکل کامل خود می رسند . نباید این طور باشد که یک تحقیقی
که در اروپا انجام گرفته را کپی کنیم ودر منطقه خودمان کار کنیم . این کار دیگر یک
ایده علمی محسوب نمی شود و تاثیری در علم جهانی ندارد.
آیا در انجام پژوهش ها با مشکلاتی هم ، مواجه شدید؟
اگر ما
بدون مشکل کار کنیم هنری نکردیم، به هر حال ما هم محدودیت هایی داریم که ممکن است
مشکلاتی بر سر راه یک پژوهشگر ایجاد کند. در شرایطی که همه امکانات فراهم باشد همه
می توانند کار کنند و اینجاست که تفاوت پژوهشگر خوب مشخص می شود و آن هم به این
صورت است که تهدید ها را به فرصت تبدیل کند و با توجه به همه این محدودیت ها دنبال
خلاقیت و بهره برداری از همین محدودیت ها باشد.
سخن آخر
ضمن تشکر از روابط عمومی دانشگاه علوم
پزشکی گیلان که این فرصت را ایجاد کرد . این مساله را متذکر می شوم که تولید مقاله
پایان راه و مقصد در پژوهش نیست.
تولید مقاله یعنی مطرح شدن و نمایش در
دنیای علم و جهان و بی شک یکی از نمود قدرت کشور ها می تواند تولید مقالات آنها
باشد.
کشورهای پیشرفته به مراتب تعداد مقاله
های بیشتری از کشورهای جهان سوم تولید می کنند. همچنین آموزش و پژوهش مکمل هم بوده
و هیچ یک ، جای دیگری را نمی گیرد و بایستی هردو جنبه، به موازات هم تقویت شوند.
در پایان از ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان
همچنین از معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه بابت حمایت های زیادی که در این راستا
از پژوهشگران نمودند،تشکر می کنم .
دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این خصوص
بسیار قوی عمل می کند و امیدوارم نیروهای جوانی که وارد دانشگاه می شوند به خصوص
عضو هیات علمی ، خود را با محدودیت های موجود وفق دهند و در کنار تدریس ، به بحث
پژوهشی نیز بپردازند ، به سمت مشکلات و تقاضاهای پژوهشی خارج از دانشگاه رفته و
برای یافتن راهکار مطلوب، مثمر ثمر باشند.
لازم به ذکر است ؛ دکتر مهدی شیرزاد سیبنی متولد 17 شهریور ماه
1362 اهل شهرستان رودبار است . وی مقطع دکتری تخصصی خود را در سال 96 از دانشگاه علوم پزشکی ایران گرفت و از سال 89 به عنوان عضو هیات علمی متعهد به خدمت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و در سال 94 هیات علمی به صورت بورسیه دانشگاه و در حال حاضر نیز عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان می باشد .
وی هر ساله ( دوران دانشجویی و هیات علمی ) به عنوان پژوهشگر برتر کشوری، استانی و دانشگاهی انتخاب شده است ./ص
نظر دهید